West- Samoa ruim 17.000 km van huis - Reisverslag uit Apia, Samoa van Jacqueline & Kay - WaarBenJij.nu West- Samoa ruim 17.000 km van huis - Reisverslag uit Apia, Samoa van Jacqueline & Kay - WaarBenJij.nu

West- Samoa ruim 17.000 km van huis

Door: jackyenkay

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline & Kay

31 Oktober 2010 | Samoa, Apia

Inmiddels zijn we in West- Samoa. De lokale bussen zijn een belevenis op zich. De bussen zijn vaak vol maar iedereen heeft een bepaalde plek. Voorin ouderen, vrouwen met kinderen en toeristen. Als er iemand bij komt in de bus wordt er op nieuw gesorteerd. Wordt het te druk dan gaan (soms vreemde) mensen bij elkaar op schoot. Vaak wordt er harde muziek gedraaid, van reggae en disco tot gospel.
Op zondagen ligt alles stil, er rijden zelfs geen bussen. Iedereen gaat hier op z’n paasbest naar de kerk. Vaak in het wit en vrouwen met witte hoedjes.
We hebben ook met een huurauto het eiland Savaii (een van de twee “grote” eilanden) rondgereden. Langs de lavavelden, waterval en blowholes. Dat laatste is een lavaveld met gaten waardoor zeewater met geweld doorheen wordt geperst waardoor je een soort geiser te zien krijgt (zie ook het filmpje).
De mensen zijn hier erg vriendelijk en gastvrij maar meer ingetogen dan op Fiji. Vandaag zijn we spontaan door de eigenares van ons hotel uitgenodigd voor de traditionele zondagslunch omdat we volgens haar "te dun" zijn. Dat zegt wat over de mensen hier. Samoa heeft het hoogste percentage overgewicht van de hele wereld!
We hebben hier erg gelachen om het Engels: “How’s your moon? (hoe gaat het) “About your car” (als ze willen vragen hoe je je curry wilt hebben: spicy of niet) hebben ons een hoop vraagtekens bezorgd.

• 01 November 2010 - 07:25

Karen Smit:

Ik heb medelijden met jullie, je zal maar zo ver van huis zijn. En dan dat vakantiehuisje, hoe houden jillie het vol, haha.

• 01 November 2010 - 11:04

JaapAns:

'How is your moon', ik denk dat ze denken dat je op Honeymoon bent!!

• 02 November 2010 - 16:18

Guus Hoek:

Ha levensgenieters,
    wat een fantastische reis die jullie nu weer maken! Dank voor jullie bloemen en kaartenspel, alles in goede orde ontvangen van heel ver! Hele hartelijke groet, Guus, Marieke en de kinderen (met mij gaat het gelukkig de goede kant op !)

• 02 November 2010 - 22:16

Joop:

Yo Kayman en Jacky, groet vanuit Amsterdam! Erg druk en grieperig hier geweest. Zal snel ff mailen. Kay wist je dat The Cool Ruler Gregory Isaacs (59) is overleden? Greetings

• 08 November 2010 - 20:36

Gerben:

Kay en Jacqueline,

Duidelijk weer schitterende reis

Gr

Gerben

PS

Nog iets gezien van de lokale sporten