Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Jacqueline & Kay - WaarBenJij.nu Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Jacqueline & Kay - WaarBenJij.nu

Taiwan

Door: Jacq

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline & Kay

20 Februari 2013 | Taiwan, Taipei

Tot voor kort wisten wij niet zoveel over Taiwan, behalve dat er op veel producten staat “made in Taiwan”. Toch knap dat ze zoveel fabriceren terwijl het eiland ongeveer net zo groot is als Nederland, voor het grootste gedeelte uit bergen bestaat en door de meeste andere landen niet wordt erkend.

Taiwanezen zijn zo’n beetje de meest vriendelijke en behulpzame mensen die we tegen zijn gekomen op onze reizen. “Welcome in Taiwan” hoorden we op allerlei plaatsen; zelfs in de supermarkt! Als we een beetje hulpeloos om ons heen keken dan kwam er al iemand helpen. Zo hielp iemand ons met bestellen in een restaurant en het eindigde ermee dat hij bij ons aan tafel kwam zitten en we allerlei vragen over Taiwan konden stellen. Op die manier kwamen we er achter dat in veel gevallen bij begrafenissen professionele huilers worden ingehuurd. Dat vinden wij natuurlijk heel vreemd maar hiermee toon je respect voor de overledenen.

Chinees Nieuwjaar zorgde voor soms absurde drukte maar ook voor bijzondere sfeer. Enorme offers die werden gebracht naar de tempels en offertafels die voor huizen stonden. Aziaten (want er zijn hier wel veel Aziatische toeristen) die massaal de kersenbloesem en zichzelf op de foto zetten.

We hebben ontspannen in heetwater- en modderbaden (badmuts verplicht; ook als je kaal bent!), een grote kloof bezocht, Taiwanese rock band zien spelen, overnacht in een tempelcomplex (zag er door het lichtjesfestival en vuurwerkshow uit als de avondopenstelling van de Efteling) en gegeten op avondmarkten. Kay heeft zelfs stinky tofu gegeten (gefermenteerde soja; smaakte als een natte oude sok). Helaas werden we allebei verkouden en hebben, omdat dit gebruikelijk is in Taiwan, een paar dagen een mondkapje gedragen. Was niet zo’n prettige ervaring!

Het leuke is dat Taiwan nog niet ontdekt is door de Westerse toeristen. Als we een handjevol Westerlingen op een dag tegenkwamen dan was dat veel. Het zal ook wel even duren voordat hier meer Westerlingen komen want het ontbreekt hier aan echt grote attracties. Daarentegen was het voor ons een mooie afsluiting van onze reis. Want toen we de muziek en kleding zagen van de oorspronkelijke Taiwanese bevolking, was het toch wel indrukwekkend om te realiseren dat hun voorouders met kleine bootjes Polynesië hebben ontdekt en bevolkt. De cirkel is weer rond. Over drie dagen vliegen we via Kuala Lumpur naar Amsterdam. Het is fijn om jullie weer te gaan zien!

• 20 Februari 2013 - 08:59

Marika:

Hallo Kay & Jacqueline wat een leuk verslag, een bijzonder land dus! Jammer dat jullie reis er bijna op zit! Jullie hebben nog een alternatief kerstmenu tegoed van ons( geen tofu)

Liefs Marika

• 20 Februari 2013 - 17:07

Annemarieke :

Het is bijna afgelopen!! Wat een geweldige reis met een mooie afsluiting! Tot snel en een goede reis.

Annemarieke

• 21 Februari 2013 - 17:56

Dirk:

hahha, leuk die modderkapjes, modderkopjes bedoel ik....wat kost dat nou om professionele huilers in te huren? Maak er nog een paar fijne dagen van...tot gauw in NL.
    Dirk

• 23 Februari 2013 - 08:59

Minette :

hi,hi, dit waren wel de leukste foto's, met modder, bruine koppen (Jacq dan), allebei in een oranje jas, en de mondkapjes,
    ben blij jullie straks weer te zien, xxx Minette