Palau - Reisverslag uit Koror Town, Palau van Jacqueline & Kay - WaarBenJij.nu Palau - Reisverslag uit Koror Town, Palau van Jacqueline & Kay - WaarBenJij.nu

Palau

Door: jacky

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline & Kay

27 September 2015 | Palau, Koror Town

Het is gelukt, eindelijk een bestemming waar (nog) geen Lonely planet over bestaat; Palau! We zijn naar het hoofdeiland geweest en een klein eiland (9*3 km) Peleliu met zo’n 600 inwoners.
Een aantal jaren geleden zagen we Floortje Dessing in een meer zwemmen vol met kwallen die niet steken. Dat was in Palau en sindsdien stond het op ons verlanglijst.
Het zwemmen in de “Jellyfish lake” was bijzonder. Je kan de kwallen zachtjes aanraken, ze voelen zacht en glad. Omdat er lange tijd geen vijanden waren hebben de kwallen hun stekels verloren.
Ook leuk, maar voor korte duur, was de Milky way. Daar is door vervallen puimsteen en rottende blaren modder ontstaan waarmee je je kunt insmeren om het daarna in de zee er weer af te wassen. Helaas voor Jacq leverde dat een behoorlijke jeukbui op; dus de pret was snel weg.
Op het eilandje Peleliu (9 bij 3 km) zijn we 5 dagen gebleven en waren daar bijna de enige toeristen. Tijdens de WWII is daar hevig gevochten en was het eiland bezet door ruim 10.000 Japanners. Die hebben daar veel gebouwen en oorlogsmateriaal achtergelaten, inmiddels ruïnes en een hoop verroest materieel. Behalve vervallen oorlogsmateriaal liggen er ook veel vervallen auto’s. Bij gebrek aan een autokerkhof laten de eilandbewoners hun kapotte auto gewoon maar in de tuin staan. Op de gehuurde tandemfiets hebben we rondgereden over het rustige eiland. We konden zelfs over de landingsbaan (die gemiddeld maar 1x per maand wordt gebruikt) fietsen.
Op Peleliu was ons uitje van de dag een appeltje eten op de stoep bij de mini-mart en praatjes maken met de eilandbewoners. Zo kwamen er achter dat de afgelopen 6 jaar 40.000 mijnen zijn geruimd door een team van circa 20 mensen. Nog steeds vinden ze in de jungle 20 a 30 mijnen per dag.
Op Palau kwam ook Kay zijn droom uit. Duiken bij Jakes Plane, een vliegtuigwrak. Ook heeft hij tijdens zijn duiken mantarays gezien. Helaas kwamen niet al Kay zijn dromen uit. Het weer (veel wind) gooide roet in dromenland dus op sommige plekken kon er niet gedoken worden. Het blijft toch de natuur die je niet in de hand hebt. Ook de natuur is dat Kay zijn rug het af en toe laat afweten maar gelukkig is onderweg daarvoor inmiddels een rugband aangeschaft. Jaja, ook het leven van een reiziger gaat niet altijd over rozen.
Inmiddels zijn we weer onderweg. Palau is bijzonder maar ook bijzonder duur. Je moet er voor alles en nog wat een permit kopen en die zijn 10 dagen geldig. Reden om daarna weer te vertrekken. Dit keer naar Borneo. Gelukkig hebben we de 1e vlucht overleefd; we moesten omvliegen om een orkaan te omzeilen.

• 27 September 2015 - 09:41

Nathalie:

Wauw dat zwemmen met die kwallen lijkt met echt gaaf.
    Heel veel plezier nog!

• 27 September 2015 - 17:50

Marika :

Hallo Kay en Jacqueline ; wat een bijzondere foto's zeg! Bizar die verlaten oorlogsvoertuigen....samen met jullie verslag heel goed voor te stellen hoe het daar moet zijn qua sfeer! Ik ben jaloers op Kay qua duiken ...veilige overtocht toegewenst dikke knuffel ook van Sicco, Gillian en Angel

• 28 September 2015 - 16:12

Jan Geert:

Bijzonder eiland. Mooi avontuur. Succes op de rest van jullie reis!

• 28 September 2015 - 18:12

Dirkie:

lachen met die modder...stelletje kwallen.
    Share the fun,
    Dirk

• 28 September 2015 - 21:49

Pim:

Hoi!

Dit lijkt me echt een fantastische bestemming ... geen toeristen ... :-) Ziet er echt gaaf uit. Enjoy Borneo!!!

Grtz, Pim

• 30 September 2015 - 07:46

Astrid:

Ik vind het wel wat: een auto als plantenbak!! Jammer dat het niet past op mijn balkon:-).
    Het ziet er allemaal weer prachtig uit, ga zo door!!!

Groeten, Astrid

• 30 September 2015 - 18:35

Minette:

hihi ziet er mooi uit zo wit die modder (Kay met bikini), jammer dat het geen heilzame modder was,
    xxx
    Minette