Real live in Cuba - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Jacqueline & Kay - WaarBenJij.nu Real live in Cuba - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Jacqueline & Kay - WaarBenJij.nu

Real live in Cuba

Door: jackyenkay

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline & Kay

09 Februari 2012 | Cuba, Baracoa

Op de luchthaven viel het ons al meteen op: vrouwen (vaak in uniform) met fantasie panty’s en dat bij een temperatuur van tegen de 30 graden! En dan te bedenken dat een maandinkomen circa 10 – 20 euro is. Geen wonder dat er een levendige zwarte markt is en veel Cubanen een extra baan hebben. Zoals een beveiliger die ons via de achteringang in een gesloten Capitool liet om een zakcentje bij te verdienen. Om rond te komen zijn de Cubanen heel creatief. Ze maken van afval weer nieuwe producten bijvoorbeeld een deoroller als elektriciteitsschakelaar ( ziet er gevaarlijk uit!). Auto’s uit de jaren vijftig en zestig worden steeds opnieuw opgekalefaterd. Door de hoge brandstofprijzen (in verhouding tot het Cubaanse inkomen) zijn paard en wagen nog heel gewoon, ook als openbaar vervoer.
Cubanen zijn behoorlijk open over de situatie. We hebben zelfs van een rantsoenenboekje een foto mogen maken. Nog steeds krijgen Cubanen een rantsoenenboekje zodat ze een deel van hun eten (rijst, bonen, melkpoeder, olie ed.) tegen een symbolisch lage prijs kunnen kopen.
We hebben het echt naar ons zin gehad in Cuba. Het lijkt net een groot filmdecor met overal muziek, rum, oude auto’s, heerlijk weer en aardig mensen. Nou jah, op een paar na dan die je op een vervelende manier geld proberen af te troggelen.

• 18 Februari 2012 - 21:19

Marika:

Wat een gave foto's hebben jullie weer gemaakt ! xxx